Bibliotheca introduceert nieuwe oplossingen die inspelen op de behoeften van bibliotheken in deze onzekere tijden

Oakdale, Minnesota, 4 december 2019

Bibliotheca introduceerde onlangs open+ count en open+ reserve: oplossingen waarmee bibliotheken de bezetting van het gebouw kunnen bewaken en controleren en waarmee de angst onder bezoekers wordt weggenomen terwijl de toegang tot essentiële bibliotheekmaterialen en -diensten gewaarborgd blijft.

open+ access, Bibliotheca’s geautomatiseerde open bibliotheeksysteem, wordt al meer dan een decennium wereldwijd gebruikt en biedt bezoekers toegang tot bibliotheekgebouwen en -materiaal tijdens onbemande uren. open+ count is een zelfstandige module die technologie gebruikt om bezoekers anoniem te tellen, met het doel de bezettingsgraad van de bibliotheek te bewaken en bezoekers via grote beeldschermen te attenderen op de bezoekersaantallen in de bibliotheek. Met open+ reserve kunnen gebruikers specifieke bezoektijden boeken vanaf hun smartphone of computer, zodat ze verzekerd zijn van toegang tot de bibliotheek op het door hen gekozen tijdstip.

“COVID-19 heeft de spelregels voor bibliotheken en andere openbare ruimtes veranderd. Bibliotheken verkeren hierbij in een lastig vaarwater: ze moeten inspelen op de gewijzigde gezondheids- en veiligheidssituatie, terwijl er vaak bezuinigingen dreigen op het moment dat de gemeenschap hun diensten het hardst nodig heeft”, aldus Ray Hood, CEO van Bibliotheca. “Het nieuwe managementteam van Bibliotheca stelt alles in het werk om zo snel mogelijk geavanceerde technologie op de markt te brengen waarmee bibliotheken deze nieuwe uitdagingen het hoofd kunnen bieden. open+ is lange tijd een uitstekende oplossing geweest om – ondanks krimpende budgetten – de toegang tot bibliotheken te vergroten. We hebben de ontwikkeling van deze twee nieuwe modules versneld om de toegang tot bibliotheken zo veilig mogelijk te maken, zonder het bibliotheekpersoneel te belasten of de kosten te verhogen.”

Naast de open+ modules voor het fysieke bezoek aan de bibliotheek heeft Bibliotheca een nieuwe Cirrus-reader voor het digitale cloudLibrary-platform vrijgegeven. Deze reader is de eerste buiten Amazon met een scroll-leesoptie naast de traditionele veeg-/bladerfunctie. Met Cirrus kunnen lezers hun leesvoorkeuren aanpassen, zoals de spatiëring, nachtmodus en marge. Er zijn zes lettertype-opties beschikbaar, waaronder het Open Dyslexic-lettertype en een groot lettertype voor slechtzienden. De horizontale weergave van twee pagina’s is perfect voor kinderboeken en biedt ondersteuning voor interactieve voorgelezen boeken.

“Toen de bibliotheek haar deuren moest sluiten, schoot het aantal mensen omhoog dat zich tot digitale informatie wendde. Alles wijst erop dat de digitale uitleen blijft groeien, ook wanneer de huidige COVID-19-crisis achter de rug is”, vertelt Oliver Martin, Chief Product Officer van Bibliotheca. “Ons ontwikkelingsteam richt zich op cruciale technologie en oplossingen die voortdurend kunnen worden uitgebreid, zodat digitale gebruikers blijven terugkomen. De nieuwe cloudLibrary Cirrus-reader is slechts de eerste van vele in het oog springende updates voor het cloudLibrary-platform. Ouders met jonge kinderen thuis zullen blij zijn met de boeiende en interactieve digitale kinderboeken.”

Dit vind je misschien ook leuk

Nieuws + persberichten