165 Vlaamse bibliotheken vertrouwen op Bibliotheca’s cloudLibrary voor e-boeken

Bibliotheca Nederland – 20. december 2020

Meer dan 50 procent van de bibliotheken in Vlaanderen en Brussel stelt digitale content beschikbaar aan hun klanten via bibliotheca’s e-boeken-platform cloudLibrary. In samenwerking met Cultuurconnect en Standaard Boekhandel is dit langverwachte aanbod aan e-boeken van start gegaan bij 165 bibliotheken. De gebruikscijfers tonen continu een stijgende lijn.

Op 17 september 2020 gaf de Vlaamse minister-president Jan Jambon het officiële startschot. De reacties van de media en bibliotheken zijn sindsdien ronduit enthousiast. Al in 2017 kreeg bibliotheca samen met Cultuurconnect en Standaard Boekhandel vijf pilotbibliotheken toegewezen, die hun klanten de afgelopen jaren via cloudLibrary met succes hebben voorzien van Engelstalige content. Het gaat om Kenniscentrum ARhus (Roeselare), Bibliotheek Gent (De Krook), Bibliotheek Mechelen (Het Predikheren), Muntpunt (Brussel) en Bibliotheek Oostende. Samen met de bibliotheken zette Cultuurconnect zich in voor de ontwikkeling van de collectie, de marketing, de communicatie en de budgetten. In 2019 overtuigde Standaard Boekhandel de Vlaamse uitgevers en een behoorlijk aantal Nederlandse uitgevers om zich aan te sluiten bij dit e-boeken-project. Van januari tot april van dit jaar konden alle bibliotheken in Vlaanderen zich aanmelden voor een pakket met digitale content op maat. Deze start was veelbelovend: maar liefst 165 bibliotheken hadden interesse.

“We hebben de geslaagde lancering van cloudLibrary in België te danken aan onze geweldige samenwerking met Cultuurconnect en Standaard Boekhandel. En het aantal hits op het cloudLibrary-aanbod stijgt snel”, aldus een verheugde Wim Markus, Head of Sales Central Europe van bibliotheca.

In de afgelopen twee maanden hebben 13.000 gebruikers gezamenlijk ongeveer 6000 gelicentieerde titels bijna 30.000 uitgeleend en zijn er meer dan 5600 titels gereserveerd. In totaal zijn nu via cloudLibrary 20.000 Nederlandse titels beschikbaar. De collectie en de licenties worden continu uitgebreid en het aantal geïnteresseerde bibliotheken groeit gestaag.

“De vraag naar digitale media is tijdens de pandemie aanzienlijk gestegen. Met cloudLibrary vinden de bibliotheken zich opnieuw uit als moderne en onmisbare instellingen die hun dienstverlening aanpassen aan de behoeften van hun gebruikers, afgestemd op deze tijd”, legt Wim Markus uit.

In Vlaanderen heeft immers 90% van de mensen een smartphone, 64% een tablet en 19% een e-reader, aldus Digimeter in zijn jaarlijks rapport over het digitale gedrag van de inwoners van Vlaanderen in 2019.

Gericht beheer van de collectie

De beschikbare collectie voldoet aan de verwachtingen van bibliotheekbezoekers en bestaat voornamelijk uit Nederlandse fictie, romans en non-fictie. Er is ook een selectie Engelstalige titels die kan worden gedownload. Zowel de Vlaamse als internationale auteurs zijn goed vertegenwoordigd. Een team van drie ervaren bibliothecarissen uit Turnhout, Brussel (Muntpunt) en Brugge stelde een kwalitatieve hoogwaardige collectie met actuele en wat oudere titels samen, afgestemd op een ​​breed publiek.

Intuïtieve app en webapplicatie

De gebruikerservaring van cloudLibrary voldoet helemaal aan de eisen van deze tijd. Lenen, downloaden en lezen zijn – ongeacht de locatie – parallel aan elkaar mogelijk op verschillende apparaten: computer, e-reader, smartphone en tablet (iOS/Android). De bediening is eenvoudig, vergelijkbaar met de bediening van de nieuwste smartphones. Met enkele klikken bent u waar u moet zijn. U kunt uw eigen scherm definiëren en zelf boekenplanken samenstellen dankzij intelligente filters en een breed scala aan zoekopties voor titels. Alles is gebruiksvriendelijk en praktisch.

cloudLibrary is al jaren een van de toonaangevende e-boeken-platforms in de VS. Vergeleken met andere platforms biedt het tal van extra functies en voordelen. De assist-module wordt gebruikt om alle analoge en digitale uitleningen efficiënt te beheren. Als gebruiker bent u altijd geïnformeerd over uw eigen rekeningsaldo en dat van andere gezinsleden. Met één klik kunt u een uitleen verlengen. U kunt onder andere favorieten markeren en lijsten met mee te nemen boeken aanmaken. Middels automatische pushberichten wordt u herinnerd aan de inleverdata en met de uitcheckmodule kunt u fysieke media in het schap direct uitlenen met uw eigen smartphone. De bibliotheek van Aalter neemt de uitcheckmodule nog dit jaar in gebruik. Ook de bibliotheken van Asse en Zellik gaan volgend jaar van start met beide modules.