Dankzij open+ access is Bibliotheek Putten nu 78 uur per week geopend; dat is 36 uur meer dan voorheen. “Dit is het begin”, aldus Ben van Heesbeen, directeur-bestuurder van Bibliotheek Noordwest Veluwe.

Putten library logo

De Open Library-technologie, die ruim tien jaar geleden voor het eerst werd gebruikt in bibliotheken in Denemarken, heeft zich inmiddels in Europa en de VS bewezen als een populaire en betrouwbare oplossing om bezoekers flexibele, langere openingstijden te bieden. Daarnaast zien bibliotheken in coronatijden het gebruik van open+ als de ideale mogelijkheid om hun medewerkers en gebruikers te beschermen en directe contacten te minimaliseren. Bibliotheek Putten heeft onlangs zijn openingstijden met 86 procent uitgebreid met open+ access.

Bibliotheek Putten is in Nederland een absolute koploper: sinds 27 oktober 2020 is het de eerste bibliotheek in het land die een efficiënte Open Library-totaaloplossing gebruikt met functies die veel verder gaan dan pure toegangscontrole. Met open+ access zijn slechts een paar muisklikken nodig om de openingstijden flexibel in te stellen en gekoppelde systemen te beheren. Het concept van de totale bibliotheektechnologie, van toegangscontrole en zelfuitleenbalies tot gebouwentechnologie, voldoet geheel aan de eisen die tegenwoordig aan een moderne bibliotheekomgeving worden gesteld. Dankzij open+ access is Bibliotheek Putten nu 78 uur per week geopend; dat is 36 uur meer dan voorheen. De randtijden van 8.00 uur tot 10.00 uur en van 17.30 uur tot 21.00 uur vormen als Open Library-uren een aanvulling op de bemande uren.

vertelt een enthousiaste Jaminta Tellegen-Rorije, medewerker Communicatie & Marketing van Bibliotheek Putten. “Tot nu toe ontvingen we een kleine 76.000 bezoekers per jaar. Met de extra uren willen we op termijn nieuwe gebruikers aantrekken.” Wim Markus, Head of Sales Central Europe van bibliotheca vult aan: “De verruiming van de openingstijden verbetert de beschikbaarheid van alle bibliotheekdiensten en maakt investeringen hierin rendabeler. De bibliotheek is de populairste culturele instelling in de gemeente. Het is dus niet meer dan logisch om deze met moderne systeemoplossingen en concepten te ondersteunen.”

Gebruikers testen de Open Library-modus

Geïnspireerd door de Vlaamse Bibliotheek Bree, die sinds 2018 met succes gebruikmaakt van open+, heeft Putten gedurende een aantal maanden een test uitgevoerd met 50 zogenaamde ambassadeurs uit hun klantenkring. “We vonden het belangrijk om onze klanten er vanaf het begin bij te betrekken, zodat we op tijd op hun verwachtingen zouden kunnen inspelen. Vrijwel alle ambassadeurs reageerden meteen positief. Dat was voor ons een mooie bevestiging dat we met open+ access op de goede weg zaten. De testers waren enthousiast over de nieuw verworven zelfstandigheid en flexibiliteit. Ze vertelden andere gebruikers over hun positieve ervaringen, waardoor deze al bij voorbaat nieuwsgierig waren naar deze nieuwe manier om de bibliotheek open te stellen en er met plezier naar uitkeken. Slechts weinig bezoekers ervoeren het verblijf in een lege bibliotheek als vreemd en voelden zich een beetje onzeker. Deze eerste twijfels waren bovendien snel van tafel.

vertelt Ben van Heesbeen, directeur-bestuurder van Bibliotheek Noordwest Veluwe, waar de Bibliotheek in Putten onder valt. “De ervaring met meer dan 900 open+-bibliotheken heeft ons keer op keer laten zien dat gebruikers tijdens onbemande uren direct de verantwoordelijkheid nemen voor ‘hun’ bibliotheek en dat ook nog eens graag doen. De bibliotheek wordt met een nieuwe blik bezocht; de interesse om de openbare voorziening mee vorm te geven is gewoon groot”, verklaart Wim Markus.

Enthousiasme voor nieuwe openingstijden

Tijdens de testfase werd een enquête gehouden. Hieruit bleek dat 60 procent van de ambassadeurs maximaal vier keer per maand gebruik zou maken van de onbemande openingsuren en 30 procent zelfs maximaal twee keer per week. Maar liefst zeven procent zou elkaar vier keer per week in de bibliotheek ontmoeten. En 51 procent zou zelfs vaker op zon- en feestdagen naar de bibliotheek gaan als deze open zou zijn. “Dat zijn veelbelovende cijfers. We zijn blij dat de nieuwe openingstijden al na slechts enkele weken zo’n hoge mate van acceptatie laten zien”, zegt Marcel Nijmeijer, Sales Manager bij bibliotheca.

Terwijl bibliotheekdiensten zoals uitleen, inname, klant-pc’s, kopieerapparaten en meer altijd autonoom beschikbaar zijn, kunnen medewerkers zich onbezorgd met andere taken bezighouden. Dankzij de ruimere openingstijden strekken de bezoeken zich over een langere periode uit. Zo wordt het aantal directe contacten automatisch geminimaliseerd.

Bibliotheek Putten

Bibliotheek Putten is onderdeel van Bibliotheek Noordwest Veluwe. Naast Putten zijn we ook te vinden in Harderwijk, Nunspeet, Elspeet en Ermelo. Onze Bibliotheken zijn dé ontmoetingsplek voor alle bewoners van de Noordwest Veluwe die graag lezen, leren of hun taal- of digitale vaardigheden willen ontwikkelen. In hun eigen tempo, betaalbaar, en in een veilige omgeving.

De openbare bibliotheek in Putten bedient een gemeente met 24.000 inwoners. De vestiging stelt momenteel meer dan 33.000 media beschikbaar aan 5100 bibliotheekleden en heeft 201.000 uitleningen per jaar.

Dit vind je misschien ook leuk

Ervaringen en trends