Verruimde toegang

Hoe open+ access,br /> bibliotheekmedewerkers centraal stelt
open+ logo

De afgelopen jaren is de rol van bibliotheken veranderd. Hoewel uitleen van materialen nog steeds erg belangrijk is, zijn veel bibliotheken zich gaan richten op hun mogelijkheden als gemeenschapsruimte en leerruimte. De functie van bibliotheekmedewerkers heeft zich daarbij ontwikkeld van het uitvoeren van transacties naar het opbouwen van ’transformationele’ relaties met bezoekers: relaties waar beide partijen profijt van hebben.

open+ access van Bibliotheca is een veelomvattende technologische oplossing die bibliotheken de flexibiliteit biedt om de toegang tot de materialen en ruimtes van de bibliotheek te verruimen als er geen medewerkers aanwezig zijn. Maar wat gebeurt er als een bibliotheek open+ access implementeert en gebruikers toegang tot de bibliotheek verschaft tijdens onbemande uren? Het antwoord zal u verrassen.

Sommige mensen vrezen dat bibliotheekmedewerkers overbodig worden met een systeem als open+. Ze denken dat ze als het ware worden vervangen door technologie. Bibliotheken die open+ gebruiken, komen echter tot heel andere conclusies.

Als bibliotheken hun openingstijden uitbreiden met open+, zien ze juist meer in plaats van minder bezoekers tijdens de gewone bemande uren. open+ stelt bibliotheken namelijk in staat om altijd op dezelfde tijden geopend te zijn, ongeacht de beschikbaarheid van medewerkers. Door dit vaste patroon van openstelling wordt de bibliotheek belangrijker als trefpunt voor de gemeenschap. Sommige bibliotheken, zoals de openbare bibliotheek van Gwinnett County, die met open+ access 39 extra toegangsuren per week kan bieden, hebben na de implementatie van het systeem een toename van het aantal bezoeken tijdens bemande uren geconstateerd.

Binnen marketing is de ‘regel van 7’ een toetssteen die stelt dat mensen zeven keer bepaalde informatie moeten zien voordat ze er actie op ondernemen. Als bezoekers langer in de bibliotheek aanwezig zijn, raken ze dus beter op de hoogte van het bibliotheekaanbod. Bij de Hamilton Public Library in Ontario heeft dit ertoe geleid dat de deelname aan programma’s met 300% is toegenomen.

De verruimde toegang tot de bibliotheek met open+ leidt er niet toe dat bibliotheekmedewerkers minder belangrijk worden. Het zorgt er juist voor dat medewerkers zich kunnen richten op het opbouwen van wederzijdse relaties met bezoekers, precies wat hedendaagse bibliotheken nodig hebben om relevant te blijven voor de gemeenschap.

Wellicht ook interessant

Openbare bibliotheek van Fayetteville