Leveringsmodellen voor een verbeterde serviceverlening van de bibliotheek na de pandemie

Toen de wereld vanwege COVID-19 in lockdown ging en winkels, restaurants en publieke voorzieningen hun deuren moesten sluiten, vonden bibliotheken snel nieuwe manieren om hun gemeenschap van dienst te zijn. Vaak werd, net als bij winkels en restaurants, gestart met een ophaalservice voor gereserveerde fysieke materialen, knutselpakketten en zelfs filmboxen om thuis te bingewatchen. Deze service blijkt een doorslaand succes.

In de afgelopen maanden heeft Bibliotheca openhartige gesprekken gevoerd met medewerkers van meer dan 50 bibliotheken over de hele wereld over hoe COVID-19 hun serviceverlening en de gemeenschap heeft beïnvloed. Vrijwel zonder uitzondering blijkt dat het ophalen aan de deur een groot succes is en dat veel leden hier ook na de pandemie gebruik van willen maken.

Dit servicemodel is echter wel arbeidsintensief voor de medewerkers. Het beantwoorden van telefoontjes voor reserveringen, het verzamelen van de materialen, het uitchecken en het aan de deur overhandigen aan bibliotheekleden kost al snel tien minuten per klant. Nu veel bibliotheken te maken hebben met dreigende bezuinigingen in de nasleep van de pandemie, is het onpraktisch, zo niet onmogelijk om extra personeel aan te nemen om de dienstverlening aan de deur voort te zetten, zelfs als bibliotheken weer opengaan.

In tegenstelling tot andere reserveringssoftware moedigt TakeAway – Bibliotheca’s oplossing voor ophalen aan de deur – bibliotheekgebruikers aan om direct vanaf hun smartphone of computer te reserveren. Bovendien hebben mensen de keuze om hun items op een afgesproken tijdstip bij een bibliotheekmedewerker op te halen, of om de items op het door hen gewenste moment op te pikken bij een afhaalautomaat. Dankzij deze service met ophaalkluisjes, zoals de remoteLocker van Bibliotheca, kunnen bibliotheekmedewerkers veel bestellingen tegelijk afhandelen, wat tijd en moeite bespaart.

remoteLockers kunnen overal in de gemeenschap worden geplaatst, zoals supermarkten, gemeenschapscentra en sportscholen. Bovendien kunnen bibliotheken open+ access gebruiken om een 24/7-ophaalmogelijkheid te creëren in de toegangshal van de bibliotheek, zodat iedereen op eenvoudige wijze toegang heeft tot de materialen. De items worden pas uitgecheckt op de gebruikersaccounts als ze daadwerkelijk uit het kluisje zijn genomen. Zo wordt voorkomen dat items al op de accounts van leden verschijnen terwijl ze nog op de reserveringenplank in de bibliotheek staan.

Met de TakeAway-oplossing van Bibliotheca kunnen mensen met een volle agenda kiezen wanneer en hoe ze hun items willen ophalen. Ze krijgen een melding wanneer hun items klaarstaan. De software wordt volledig met uw ILS geïntegreerd, wat voor uw medewerkers van belang is voor een soepele implementatie en minimale transactietijd.

Betere service met minder gedoe. Bied uw bibliotheekleden een service aan de deur en verminder tegelijkertijd de werkdruk voor medewerkers.

Dit vind je misschien ook leuk

Ervaringen en trends